Motocyklové společnosti Zontes, CFMoto a Voge pronikají na evropské trhy, kterým dosud dominovali japonští nebo evropští výrobci. Tyto tři motocyklové společnosti jsou na trhu nováčci a mají za sebou jen několik let zkušeností, ale zdá se, že se jim jejich podnikatelský záměr zatím daří. Nabízejí motocykly za konkurenceschopné ceny, které mohou vyzvat i zavedené japonské nebo evropské konkurenty. Bude však jejich kvalita a cenový náskok stačit? Bude tradiční evropský motorkář riskovat investici do jednoho z těchto strojů od neznámého výrobce? Osloví tato nabídka spíše starší motorkáře, kteří chtějí ušetřit, nebo půjde po krku nové mladé motorkářské krvi?
MILENIÁLNÍ KREV DO ŘAD MOTORKÁŘSKÝCH – TRADIČNÍ DINOSAURUS S KOŽENOU BUNDOU A TŘÁSNĚMI ANEBO MLADÝ POTETOVANÝ FLOUTEK?
Jak si představujete typického českého motorkáře? Měl by mít zarostlý obličej, dlouhé vlasy a oděn do tradiční kožené bundy s třásněmi? To už několik desetiletí není pravda. Ve skutečnosti nová generace českých motorkářů takto nijak zvlášť nevypadá. Do řad českých motorkářů totiž míří svěží vítr, nová generace mladých mileniálů a věřte mi, v tomto segmentu nezůstává kámen na kameni. Tito novodobí motocykloví fandové jsou potetováni, nosí netradiční, leč velice nápadité kombinace oblečení a chtějí jezdit na motocyklech, které je odliší od hlavního proudu. Slovní spojení caffe racer anebo pojmenování scrambler jim rozhodně není cizí. Jak se k tomuto trendu postaví trh s motocykly, potažmo s moto doplňky a oblečením? Najdou si mladí motorkáři své vysněné motorky v nabídce tradičních výrobců japonské a evropské povenience anebo půjdou radši do novodobé zámořské, často levnější konkurence?
To jsou otázky, na které budou muset společnosti Zontes, CFMoto a Voge odpovědět, pokud chtějí být úspěšné.
Největší výzvou, které tyto motocyklové společnosti čelí, není ani tak nedostatek zkušeností na tomto trhu, ale spíše přesvědčení lidí, kteří stále kupují pouze zavedené značky. Je pravda, že byly doby, kdy bylo možné získat např. auto, ledničku nebo televizi za nižší ceny od asijského výrobce, ale kvalita této produkce dost často pokulhávala. Ty doby jsou však dávno pryč a kvalita je na dnešním trhu čím dál tím častěji na špičkové úrovni. Totéž platí i pro motocykly, ale nebuďme naivní – největší výzvou, které tyto motocyklové společnosti nyní čelí, je, zda dokáží nabídnout motocykly, které „ukradnou“ zákazníky zavedeným značkám s jejich vysokou kvalitou, ale ne příliš atraktivní cenou.
Samotný motocyklový průmysl se dramaticky mění, ale nejvíce otazníků pro tyto mladé společnosti pochází z jejich vlastních řad – zda se jim podaří nabídnout motocykly, které osloví zákazníky, kteří jsou již věrní zavedeným značkám, nebo zda tento pokus o oživení trhu bude jen dalším zářezem na pažbě. Uvidíme, co se stane, ale rozhodně jsem optimista.
CO DOKÁŽOU ASIJŠTÍ VÝROBCI MOTOCYKLŮ ZÁKAZNÍKOVI NABÍDNOUT? MUSÍ DÁT NĚCO NAVÍC, JINAK NEMAJÍ ŠANCI!
Někteří si možná myslí, že Asiaté nemají co nabídnout, ale mýlí se. Ve skutečnosti se asijští výrobci motocyklů velmi dobře umísťují na mnoha různých trzích po celé Evropě a z toho, co vidím, je to hlavně díky jejich schopnosti nabídnout skvělý produkt za přijatelnou cenu. Není pochyb o tom, že tyto společnosti budou čelit náročnějším výzvám s rozvojem evropského průmyslu, ale v současné době se rozhodně prosazují.
MOTOCYKLY ZONTES
Pojďme tedy popořadě. Zontes Motorcycles je výrobce motocyklů se sídlem v čínském Čchung-čchingu. Společnost byla založena v roce 1999 a od té doby rozšířila své podnikání do Evropy založením dceřiných společností po celé Evropě. Společnost Zontes nabízí tři různé typy motocyklů: závodní motocykly, které se používají pro terénní soutěže, sportovní dvouválcové motocykly a cestovní motocykly.
Společnost Zontes ve svých motocyklech nabízí velice svižný čtřtaktní jednoválec o objemu 312 ccm a výkonu 26 kW při 9500 otáčkách, chirurgicky přesnou šestistupňovou manuální převodovku, startování a zabezpečení motocyklu plně elektronicky bez použití klíčku. Dále LED displej, BOSCH 9.1M ABS system, vstřikování od Delphi, kompletní LED osvětlení a dvě USB rychlonabíječky. A třešničkou na dortu je Bluetooth připojení s telefonem a zobrazováním navigačních pokynů z telefonu na LED displeji. A cena? Podívejte se sami!
Nabídku motocyklů značky Zontes najdete třeba na stránkách autorizovaného distributora mr43.cz.
MOTOCYKLY CFMOTO
Společnost CFMoto jsou další čínskou společností, která se na evropském trhu prosazuje. Společnost CFMoto motocykly navrhuje a vyvíjí již od roku 1993 a specializuje se především na motocykly střední třídy s objemem motoru od 400 do 800 cm3. Motocykly této značky pokrývají téměř všechny segmenty, na které si vzpomenete – od sportovních motocyklů přes cruisery až po čtyřkolky.
V každém případě společnost v průběhu let investovala mnoho času do vývoje různých modelů. V jejím nejnovějším modelu najdete vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválcový motor o objemu 625 cm3 s výkonem 88 kW/120 k při 8000 ot/min.
V Evropě byly motocykly CFMoto v posledních letech velmi úspěšné. Společnost nabízí širokou škálu různých motocyklů a čtyřkolek, ale asi nejznámější jsou její modely zaměřené na traily, které jsou navrženy tak, aby nabízely skvělý výkon za přijatelnou cenu.
Motocykly CFMoto jsou společným počinem společností KTM a CFMoto a dynamický agresivní design těmto strojům propůjčilo prestižní rakouské designové studio Kiska.
Vstřikování od společnosti BOSCH, radiální brzdiče od španělské firmy J.Juan s pancéřovanými hadicemi, či ABS od Continentalu, to jsou hlavní rysy motocyklů CFMoto. Dále nadstandardní 5-letá záruka poskytována dovozcem, špičkové LED osvětlení, plně barevný 5,5″ TFT displej a dva jízdní módy RAIN a SPORT. Co víc si můžete přát? A cena? Vskutku příznivá!
Nabídku motocyklů značky CFMoto najdete třeba na webu autorizovaného distributora Journeyman.
MOTOCYKLY VOGE
Voge je značka čínského obchodního konglomerátu Loncin Industries. Svou produkci prodává pod svým jménem a pod značkou Voge, která má sloužit jako vstupní brána na evropské trhy pro značku Loncin.
Značka Voge vznikla koncem roku 2018 a je poměrně nová, nicméně Loncin působí na trhu již od roku 1993 a motocykly vyrábí více než 20 let. Díky tomu má s výrobou jednostopých vozidel zkušenosti již více než 20 let.
K dispozici jsou dva motocykly s motory o objemu 300 a 500 cm3, jeden klasický stroj s motorem o objemu 300 cm3 a jedno silniční enduro s motorem o objemu 500 cm3.
Moderní motocykl s názvem Voge 300 R má za svou cenu v skutku co nabídnout. Jednoválcový motor o objemu 292 cm3 disponuje výkonem 19 kW (26 k). Klasická varianta s trochou retro nádechu je Voge Classic 300 AC. Používá stejný základ jako Voge 300 R, ale dominují mu spíše retro tvary.
Dvouválce jsou zajímavější. Jejich výkon je 47 koní a mají japonský podvozek Kyb a brzdy Nissin. Voge 500 R má moderní design a je velmi jednoduchý, což ukazuje celou koncepci výroby strojů Voge.
Voge 500 DS má podobnou konstrukci jako Voge 500, ale má několik vylepšení. Je také standardně vybaven LED světlomety a barevným LCD přístrojovým panelem, který umožňuje spárovat telefon a používat některé jeho funkce. Ideální stroj pro dobrodruhy, kteří se chtějí podívat na vzdálená místa, aniž by museli utrácet spoustu peněz za ubytování nebo cestovní výdaje.
Nabídku motocyklů značky Voge najdete třeba na stránkách autorizovaného prodejce Dirtbikes.
BUDE ALE KVALITA ASIJSKÝCH VÝROBCŮ A JEJICH CENOVÝ NÁSKOK STAČIT?
To ukáže až čas. Věhlasná jména výrobců jednotlivých komponent ještě nikdy nezaručili konzistentnost celku. Neméně důležité je také celkové odladění stroje tak, aby fungoval v harmonii se svým „pilotem“. Tady, zdá se, asijský výrobci malinko zaostávají, ale dohání ztrátu mílovými kroky. A cena je tradičně prokletě nízko. Je na každém z nás, kde si určíme prioritu.